Diabetes dan penuaan: Cara Perlahankan Penuaan Bagi Pesakit Diabetes

By | 10/05/2016

 

Diabetes dan penuaan. Di negara kita,  bilangan pesakit diabetes semakin meningkat. Dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini, bilangan pesakit diabetes menunjukkan peningkatan sebanyak 40%. Diabetes juga merupakan faktor pembunuh utama negara, walaupun pesakitnya tidak mati disebabkan diabetes. Namun pesakit diabetes meninggal akibat komplikasi diabetes yang mereka alami contohnya sakit jantung, strok, dan darah tinggi.

Berikut adalah apa yang anda perlu tahu mengenai kesan diabetes pada penuaan dan sebaliknya, dan apa yang anda boleh lakukan untuk kekal sihat dan bertenaga dengan baik meniti usia tua.

Peningkatan pesakit diabetes di Malaysia dalam tempoh 10 tahun

Peningkatan pesakit diabetes di Malaysia dalam tempoh 10 tahun

Diabetes dan penuaan: Apa yang berlaku semasa penuaan

Apabila kita semakin tuan kita akan sedar rambut sudah kelabu, kulit sudah berkedut, tetapi penuaan menyebabkan perubahan di seluruh badan. Apakah antaranya?

Proses Penuaan berlaku kepada semua orang, tetapi biarlah penuaan secara sihat

Proses Penuaan berlaku kepada semua orang, tetapi biarlah penuaan secara sihat

1. Kadar Metabolik

Kadar metabolik akan menurun sejajar dengan usia. Menurut pakar, kadar metabolik akan menurun 2% setiap 10 tahun bermula pada umur 20 tahun. Penurunan ini hampir sama dengan kehilangan jisim otot yang juga menurun sejajar dengan usia.

2. Kapasiti Aerobik

Kapasiti aerobik adalah keupayaan tubuh memproses oksigen – juga menurun dengan usia. Kapasiti aerobik seseorang pada umur 65 tahun biasanya hanya 60% hingga 70% daripada apa yang kita peroleh semasa muda (walaupun penurunan itu kelihatan kurang pada orang tua yang kerap bersenam). Penurunan ini mungkin disebabkan oleh beberapa faktor, termasuk fungsi lemah pada paru-paru, fungsi jantung dan peredaran darah.

3. Keupayaan Insulin

Badan juga secara beransur-ansur menjadi kurang mahir mengambil dan menggunakan glukosa daripada aliran darah. Keadaan ini dikenali sebagai intoleransi glukosa. Salah satu faktor yang menyumbang kepada glukosa toleransi adalah keadaan yang dikenali sebagai rintangan insulin, di mana tisu badan menjadi kurang sensitif kepada insulin. Ini mungkin kerana mempunyai terlalu banyak lemak badan, yang mengganggu keupayaan otot untuk menggunakan insulin.

4. Tulang rapuh

Kandungan mineral tulang juga menurun apabila umur meningkat, menyebabkan apabila tua kita semakin lemah dan tulang lebih rapuh. Ini mungkin berkaitan dengan faktor pemakanan, kurang pengambilan kalsium, tidak aktif. Pada wanita pula perubahan hormon selepas putus haid meningkatkan peluang untuk osteoporosis dan patah tulang.

Tulang rawan sekitar sendi cenderung semakin haus dan menyebabkan kesakitan, bengkak, dan kehilangan pergerakan sendi. Malah, kira-kira separuh daripada mereka yang berusia 65 tahun atau lebih tua mempunyai masalah sekurang-kurangnya dengan 1 sendi. Contohnya masalah lutut. Ibu bapa kita ramai ada masalah lutut betul kan?

5. Masalah Deria – Penglihatan, Pendengaran, Rasa

Apabila tua, biasanya akan mempunyai masalah penglihatan dan pendengaran terutama rabun dekat dan perubahan kepada tahap cahaya.  Orang tua akan kehilangan keupayaan untuk mendengar bunyi-bunyi dalam frekuensi atas atau untuk mendengar bunyi yang berbeza apabila terdapat banyak bunyi latar belakang. Deria rasa mungkin juga terjejas justeru keupayaan spatial, penaakulan, penyelesaian masalah kompleks, dan ingatan kerja, semua akan merosot sedikit dengan usia.

Diabetes dan penuaan: Bagaimana diabetes menyumbang kepada penuaan

Diabetes dan komplikasinya boleh menyumbang atau meniru proses penuaan dalam beberapa cara. Terdapat beberapa bukti bahawa glukosa darah tinggi itu sendiri boleh menyumbang kepada penuaan.

1. Faktor Advanced Glycation Endproduk (AGE)

Glukosa dalam darah mengikat kepada protein seluruh badan melalui proses yang dipanggil glycation nonenzymatic. glukosa dan protein ini  berinteraksi secara kimia dan menghasilkan beberapa metabolik byproduk seperti advance glycation endproduk (AGE). Tidak seperti byproduk metabolik yang lain, AGEs tidak memecahkan sebaliknya mereka berkumpul di seluruh badan.

AGEs adalah kimia yang sangat reaktif, dan mereka bergabung dengan molekul yang lain untuk membentuk ikatan dipanggil pautan silang. Pautan silang ini mengubah sifat sel-sel, tisu, dan saluran darah badan, menjadikan mereka kaku dan tidak berfungsi. Walaupun perubahan ini berlaku kepada semua orang kerana proses penuaan, proses ini lebih cepat pada orang dengan diabetes. AGEs dianggap menyumbang kepada komplikasi diabetes, termasuk penyakit kardiovaskular, penyakit mata diabetes, penyakit saraf kencing manis, dan penyakit buah pinggang disebabkan diabetes.

Video dibawah menjelaskan tentang AGE

2. Komplikasi Diabetes

Komplikasi Diabetes juga boleh mempercepatkan proses penuaan. Penyakit mata yang berkaitan dengan diabetes, termasuk retinopati, edema makular dan katarak, boleh memburukkan masalah penglihatan. Pesakit diabetes juga cenderung mendapat gangguan saraf (disebabkan oleh penggunaan ubat kencing manis) dan menyebabkan risiko penyakit arthritis dan masalah saraf pada kaki dan tangan. Diabetes juga boleh menyebabkan sakit buah pinggang dan menurunkan fungsi buah pinggang. Selain itu pesakit diabetes juga cenderung mendapat penyakit berkaitan kardiovaskular contohnya sakit jantung dan strok.

 

Diabetes dan penuaan: Langkah-langkah Untuk Mengatasi Kerosakan Akibat Penuaan Dan Diabetes

Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengatasi beberapa kesan yang merosakkan penuaan dan diabetes. Antaranya:

 

1. Kekal Aktif Secara Fizikal

Kebanyakan kesan penuaan, termasuk metabolisme yang lebih perlahan dan kapasiti aerobik berkurangan, bukan disebabkan secara langsung kepada umur.. Pelbagai bentuk senaman, bagaimanapun, boleh membantu mengekalkan jisim otot. Senaman aerobik, seperti berlari, berbasikal, berenang, dan berjalan, dikenali untuk membantu paras glukosa darah yang lebih rendah pada orang dengan diabetes. Di samping itu, dari masa ke masa ia meningkatkan stamina, membantu dalam penurunan berat badan, dan membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.

Kepentingan bersenam melambatkan penuaan dan membantu pesakit diabetes

Kepentingan bersenam melambatkan penuaan dan membantu pesakit diabetes

Latihan kekuatan mempunyai banyak manfaatnya. Dengan membina jisim otot, latihan kekuatan juga boleh mencegah penurunan dalam penggunaan tenaga yang membawa kepada diabetes jenis 2. Nampaknya kedua-dua kekuatan latihan dan senaman aerobik boleh meningkatkan metabolisme glukosa dan boleh membantu dalam meningkatkan kawalan glukosa darah pada orang dengan diabetes ditubuhkan.

 

Senaman dan latihan ini boleh dilakukan oleh semua orang. Mungkin masyarakat kita belum terbuka bab ini, tapi kalau kita lihat ramai mat saleh masih cergas di usia tua mereka. Mereka boleh kembara, mendaki bukit walaupun pada usia 50-60an.

 

2. Pemakanan Seimbang

Kajian menunjukkan bahawa makanan yang kaya dengan pelbagai jenis makanan berasaskan tumbuhan boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan kanser. Lebihkan pemakanan berasaskan sayur-sayuran dan buah-buahan bagi mendapatkan manfaat fiber dan micronutrien yang selalu kita ketepikan.

Pemakanan Seimbang Membantu Memperlahankan Penuaan Bagi Pesakit Diabetes

Pemakanan Seimbang Membantu Memperlahankan Penuaan Bagi Pesakit Diabetes

3. Tidur Yang Berkualiti

Tidur yang tidak mencukupi bukan sahaja boleh membawa kepada rasa tidak bermaya dan tidak fokus, tetapi ia secara langsung boleh memberi kesan kepada kesihatan fizikal anda. Kajian telah menunjukkan bahawa kekurangan tidur boleh menyebabkan rintangan insulin, yang boleh membuat diabetes lebih sukar untuk dikawal dan meningkatkan risiko penyakit jantung.

4. Dapatkan pemeriksaan yang kerap

Mendapatkan pemeriksaan yang kerap boleh membantu menjaga masalah kesihatan yang kecil daripada menjadi masalah kronik. Ini termasuk pemeriksaan yang kerap doktor, pemeriksaan mata, ujian buah pinggang, peperiksaan kaki, lawatan doktor gigi, dan vaksin.

5. Pengambilan Suplemen

Zaman sekarang suplemen dan vitamin sudah menjadi keperluan, bukan lagi pilihan. Makanan yang kita makan selain berlakunya pencemaran, turut mempunyai nilai nutrisi yang kurang. Ini menyebabkan kita perlu mengambil nutrisi tambahan melalui suplemen dan vitamin. Pilihlah jenama yang baik dan berkualiti, di sini kami cadangkan jenama Shaklee.

Suplemen dan vitamin yang sesuai untuk memperlahankan penuaan dan menangani diabetes akan saya tuliskan dalam posting akan datang.

 

Kesimpulan

Penuaan tidak dapat dielakkan. Dengan melakukan semua yang anda boleh untuk menjaga badan dan minda anda, anda boleh membantu mencegah beberapa penyakit yang melemahkan dikaitkan dengan usia dan menjalani kehidupan yang penuh, bermakna, dan bertenaga.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. Dapatkan suplemen Shaklee daripada saya melalui maklumat berikut.

Raihanah SID 864679

No tel: 0122195919

Your trusted Shaklee Independent Distributor

Shaklee Gombak

 

14 thoughts on “Diabetes dan penuaan: Cara Perlahankan Penuaan Bagi Pesakit Diabetes

    1. raihanah Post author

      betul tu kak PI. kita semua memang akan tua, tapi biarlah tua sejajar dgn usia

      Reply
  1. Kakzakie Purvit

    Kakak rasa rata-rata kita ni bukan tak tahu Hana
    Tapi itulah selalu ambil ringan
    Supplement tak nak ambil, bila dah terkena batang hidung barulah nak buat – lambat dah.

    Reply
    1. raihanah Post author

      priority kita selalu salah kakzakie. kesihatan dikemudiankan, tapi pulun beli beg mahal semua. itulah belum terkenakan

      Reply
  2. Fidah Shah

    Lepas buat medical check up hari tu, memang rasa perlu sangat mengekalkan kesihatan. Apa lagi kalau umur sudah semakin meningkat.

    Reply
    1. raihanah Post author

      ambillah suplemen puan, juga pastikan suplemen tu elok dan berkualiti cam shaklee. sebab ada je suplemen ambil tapi lebih memudaratkan pula.

      Reply
  3. riangria

    kesihatam apabila dah meningkat tua kena jaga betul2… terutamanya penyakitdiabetis..

    Reply
    1. raihanah Post author

      sekarnag ni penyakit orang tua pun dah ada orang muda yang kena.

      Reply
    1. raihanah Post author

      betul tu sis, penting buat medical cekup

      Reply
    1. raihanah Post author

      melawan penuaan untuk kita maintain kesihatan. kalau nak kekal hensem pun boleh juga encik

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge