7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat

By | 11/05/2016
7 Cara Atasi Psoriasis Secara Selamat

Saya pernah tulis berkenaan masalah cara atasi psoriasis dengan selamat dahulu, rasanya bertahun juga. Dan saya juga ada customer psoriasis yang telah lama menderita. Beliau hidapi psoriasis sehingga menyebabkan masalah sendi juga (arthritis). Sekarang hendak masuk bulan kedua, alhamdulillah walaupun perubahan masih perlahan, tetapi sakit sendi telah hilang dan masalah kulit perlahan-lahan bertambah baik.

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat Apakah psoriasis

Psoriasis adalah salah satu penyakit autoimmune (SLE) iaitu kecelaruan sistem imun badan. Keadaan ini menyebabkan sel kulit tidak mendapat aliran darah yang cukup menyebabkan sel kulit mati dengan cepat dan terdapat keabnormalan pada sel darah putih.

Proses sel kulit mati dan tertanggal untuk pesakit psoriasis mengambil masa 48 jam sehingga 1 minggu sahaja berbanding proses penggantian kulit normal antara tiga minggu hingga empat minggu sebelum sel mati tanggal.

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Punca Psoriasis

Antara punca penyakit psoriasis ini adalah:

  • Kecelaruan pada sistem imun
  • Terdapat gangguan pada sel darah putih
  • Tekanan emosi seperti stress keterlaluan
  • Alahan kepada makanan tertentu
  • Tindakbalas ubat-ubatan tertentu
  • Jangkitan bakteria atau virus
  • Persekitaran yang kurang mendapat pengudaraan yang baik seperti kawasan yang berhabuk dll
  • Faktor genetik

7 Cara Atasi Psoriasis: Kesan psoriasis

Salah satu kesan yang kita boleh nampak adalah pesakit psoriasis akan mengalami rasa rendah diri. Lain-lain kesan adalah:

  • Terganggu dari segi emosi dan sosial seperti malu, mudah tertekan dan rendah diri
  • Kulit sangat sensitif dan membengkak, mudah luka akibat menggaru serta cebisan kulit mudah tertanggal
  • Kulit menjadi kasar dan tidak sihat
  • Memerlukan perbelanjaan wang ringgit yang tinggi
  • Memerlukan tempoh masa yang lama untuk rawatan
  • Rambut gugur dari kepala
  • Kulit gugur dari badan
  • Kulit sakit apabila berpeluh atau memakai baju

Biasanya psoriasis menyerang tempat-tempat berikut:

  • Kulit kepala berkeruping
  • Kulit tangan
  • Kawasan sulit
  • Punggung
  • Kaki
  • Belakang badan
  • Siku
  • Lutut
  • Sekitar telinga

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat

Bagi anda yang masih tercari-cari alternatif kepada masalah psoriasis, apa kata anda mencuba cara yang kami cadangkan di bawah:

1. Elak stress, latih diri untuk sentiasa bertenang

Tekanan atau stress akan menyebab perkara berikut:

  • Mengurangkan keberkesanan sistem penghadaman, anda boleh dapat sembelit
  • Kelenjar adrenal akan merembeskan hormon stress yang menyebabkan pertambahan enzim kortisol. Enzim kortisol akan menyebabkan pengeluaran glukosa pada hati yang akhirnya menyebabkan darah tinggi
  • Tekanan menyebabkan otak semakin alert yang menyebabkan sakit kepala, kemurungan dan sukar tidur.
  • Menaikkan tekanan darah dan degupan jantung.

Cubalah untuk menangani stress anda, ia tidak baik untuk kesihatan. Lebih-lebih lagi bagi pesakit autoimmune seperti psoriasis.

2. Elak terdedah kepada cahaya matahari terlalu lama

Bagi pesakit SLE termasuk psoriasis, mereka sangat sensitif terhadap cahaya matahari. Ini kerana di dalam sinaran matahari mengandung sinar UV yang berbahaya kepada tubuh terutamanya kulit. Antaranya:

  1. Sinar UV B akan masuk ke epidermis dan merosakkan sel epidermis. Kulit semakin kering dan merekah sekiranya tidak memakai pelindung UV.
  2. Sinar UV B sangat bahaya kerana boleh menembusi dermis. Ia akan merosakkan kolagen dan elastin atau sel yang menghasilkan kolagen (fibroblas). Semakin usia kita meningkat akan menyebabkan keupayaan fibroblas yang menghasilkan kolagen akan berkurangan.

3. Elak memakai sabun sebarangan

a. Sabun pakaian dll

Sebagaimana pesakit ekzema, pesakit psoriasis juga sensitif terhadap bahan kimia sintetik. Kebanyakan serbuk pencuci mengandungi bahan perengsa yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan dan mengakibatkan reaksi alahan.

Triethanolamine dodecylbenzenesulfonate merupakan salah satu sejenis bahan perengsa yang disenaraikan oleh EPA (Pertubuhan Pemuliharaan Alam Sekitar Amerika) sebagai bahan berbahaya. Bersentuhan dengannya mampu menyebabkan kerengsaan atau kesan terbakar pada kulit dan mata manakala sentiasa terhidunya pula akan merengsakan hidung, kerongkong dan paru-paru seterusnya membawa kepada masalah batuk, asma atau sesak nafas.

Kulit yang bersentuhan dengannya akan menjadi kering, gatal dan mengakibatkan masalah alergi kronik dan ruam. Sebaiknya kalau anda ada masalah kulit seperti psoriasis dan ekzema, cubalah amalkan bahan pencuci menggunakan organik. Contohnya dish wash, pencuci pakaian dan pencuci serbaguna Shaklee bagi menggantikan bahan pencuci harian yang bersifat sintetik.

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Set penjagaan rumah Shaklee bebas bahan beracun dan tidak mengandungi bahan yang boleh merengsakan kulit justeru selamat untuk pesakit psoriasis

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Set penjagaan rumah Shaklee bebas bahan beracun dan tidak mengandungi bahan yang boleh merengsakan kulit justeru selamat untuk pesakit psoriasis

b. Set shampoo dan pencuci muka

Begitu juga dengan penjagaan diri seperti sabun badan, shampoo dan pencuci muka. Mulalah bertukar kepada bahan organik atau selamat seperti yang dipunyai oleh Shaklee. Bagi shampoo, anda boleh pertimbangkan set prosante. Manakala bagi penjagaan kulit bolehlah bertukar kepada set nutriwhite.

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Set rambut prosante menggunakan bahan selamat justeru selamat untuk pesakit psoriasis

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Set rambut prosante menggunakan bahan selamat justeru selamat untuk pesakit psoriasis

 

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Set penjagaan kulit Nutriwhite selamat digunakan oleh pesakit psoriasis

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Set penjagaan kulit Nutriwhite selamat digunakan oleh pesakit psoriasis

 

4. Jaga pemakanan elak makanan yang menimbulkan keradangan

Pastikan anda jaga pemakanan anda. Elakkan makanan yang boleh menyebabkan keradangan meletus seperti makanan laut dan kerang-kerangan. Ambil makanan yang tinggi Omega 3 dan Omega 6 kerana ia dapat mengelakkan keradangan pada kulit.

Makanan yang kaya dengan Omega-3 asid lemak termasuk salmon, tenggiri, halibut, sardin, tuna, flaxseeds, flaxseed minyak, minyak canola, kacang soya, minyak kacang soya, biji labu, labu benih minyak dan walnut.

5. Pastikan kulit sentiasa lembap

Pastikan kulit sentiasa dalam keadaan lembap, elak kulit kering serta minum air 8-10 gelas sehari termasuk jus buah, barli, air kelapa muda. Anda boleh gunakan pelembap seperti Herbal Blend yang boleh disapu setiap masa apabila diperlukan. Herbal blend adalah selamat, hatta kepada bayi sekali pun.

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Herbal Blend membantu mengatasi masalah kulit kering yang biasa dialami pesakit psoriasis

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Herbal Blend membantu mengatasi masalah kulit kering yang biasa dialami pesakit psoriasis

6. Jangan jemu untuk meneruskan rawatan di klinik atau mendapatkan rawatan alternatif

Bagi rawatan alternatif, saya syorkan penggunaan suplemen seperti Shaklee. Antara produk Shaklee yang anda boleh gunakan untuk masalah psoriasis adalah:

1. Vivix

Vivix adalah minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol menjadikan Vivix begitu unik.

Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti penuaan semulajadi.

Vivix membantu pesakit psoriasis dengan cara merawat DNA yang telah rosak akibat radikal bebas dan membetulkan gen-gen yang rosak.

2. Omega Guard

Menurut Evelyn Tribole, seorang pengarang buku “Ultimate Omega-3 Diet”, asid lemak Omega 3 boleh :-

  • mengurangkan keradangan kulit
  • memperbaiki sel kulit
  • mencegah dari bersisik
  • menghapuskan kemerahan kulit
  • melegakan kulit gatal
  • mengurangkan tindak balas sistem imun badan anda kepada T-sel, iaitu sel darah yang bertanggungjawab bagi pengeluaran kulit yang berlebihan dan yang berkaitan dengan psoriasis jenis kulit bersisik.

Dos harian yang disyorkan untuk asid lemak omega 3 adalah 400 mg untuk orang dewasa.

3. ESP

ESP merupakan protein soya diperbuat daripada soya non GMO dan mengandungi 9 jenis asid amono yang lengkap dan diperlukan oleh badan. Badan memerlukan 20 jenis asid amino. 11 jenis asid amino boleh dihasilkan oleh tubuh. 9 jenis lagi perlu didapati daripada pemakanan kerana tidak dihasilkan oleh tubuh.

Pemakanan sekarang kurang sihat dan kurang khasiat, agak sukar juga untuk kita mendapatkan 9 jenis asid amino yang diperlukan jika dengan pemakanan semata-mata.

ESP akan membantu memberikan asid amino yang diperlukan tubuh. Apabila asid amino dalam badan adalah lengkap, ia menjadi blok asas untuk pembinaan sel kulit baru, rambut yang sihat juga stabilkan hormon dalam badan.

4. B Complex

Menurut Jorge Kastner, pengarang buku “Terapi Pemakanan Cina: Dietetik dalam Perubatan Tradisional Cina”, Vitamin B9, juga dikenali sebagai asid folik, adalah vitamin larut air yang boleh

  • membantu dalam proses penyembuhan
  • melegakan kulit jengkel dan gatal
  • membaiki tisu-tisu yang rosak
  • mengawal pengeluaran sel.

Dos harian yang disyorkan untuk vitamin B9 adalah 400 mg untuk orang dewasa. Makanan yang kaya dengan vitamin B9 termasuk asparagus, beras putih, kacang hijau, brokoli, bijirin diperkaya, bayam, hati lembu, salad Romaine, germa gandum, jus tomato, jus oren, mi telur, telur, roti putih, pisang dan betik.

5. Ostematrix

Ostematrix adalah kombinasi kalsium, magnesium dan vitamin D, maka ianya juga sesuai untuk pesakit psoriasis. Menurut laporan Michael Zimmermann, pengarang yang buku “Itu Burgerstein Buku Panduan Pemakanan: Mikronutrien dalam Pencegahan dan Terapi Penyakit”. Vitamin D adalah satu antioksidan larut lemak yang boleh

  • meringankan kulit gatal
  • menyembuhkan luka
  • mengurangkan parut
  • mengurangkan keradangan
  • membaiki tisu-tisu yang rosak
  • menggalakkan kulit yang sihat
  • mengawal sel pengeluaran kulit. Vitamin D adalah satu antioksidan larut lemak yang boleh mengurangkan lesi kulit, meringankan kulit gatal, menyembuhkan luka, mengurangkan parut, mengurangkan keradangan, membaiki tisu-tisu yang rosak, menggalakkan kulit yang sihat dan mengawal sel pengeluaran kulit

Dos harian yang disyorkan untuk vitamin D adalah 15 mcg untuk orang dewasa. Makanan yang kaya dengan vitamin D termasuk salmon, tuna, susu, telur, keju Switzerland, yogurt dan sedia untuk makan bijirin. Dos harian yang disyorkan untuk vitamin D adalah 15 mcg untuk orang dewasa. Makanan yang kaya dengan vitamin D termasuk salmon, tuna, susu, telur, keju, yogurt dan sedia untuk makan bijirin.

Bagi produk sampingan pula, anda boleh pertimbangkan produk berikut:

  1. Herbal Blend
  2. Shaklee Dish Wash
  3. Basic H
  4. Shaklee Fresh Laundry
  5. Softener
  6. Set penjagaan kulit muka Nutriwhite
  7. Set penjagaan rambut Prosante

Bagi anda atau orang tersayang anda menghidapi psoriasis, bolehlah mencuba set di atas ini atau boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut.

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Set Lengkap Atasi Psoriasis Dengan Selamat

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Set Lengkap Atasi Psoriasis Dengan Selamat

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Testimoni Pengguna Pesakit Psoriasis

Di bawah adalah salah satu testimoni yang saya bawakan untuk anda.

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Testimoni pengguna pesakit psoriasis menggunakan set Shaklee

7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat: Testimoni pengguna pesakit psoriasis menggunakan set Shaklee

 

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. Hubungi saya untuk mendapatkan produk Shaklee dan konsultansi.

Raihanah  SID 864679

No tel: 0122195919

Your trusted Shaklee Independent Distributor

Shaklee Gombak

Carian anti penuaan :

36 thoughts on “7 Cara Atasi Psoriasis Dengan Selamat

  1. dana

    ssh jgk rupenyer yek….

    kene amal dr muda lah kan… kalu dh kene baru nk cari ubat ssh jgk kot

    Reply
    1. raihanah Post author

      skrg banyak penyakit pelik2 sebab faktor pemakanan dan bahan sintetik. jaga dua2 ni disamping ambil suplemen. insyaAllah

      Reply
    1. raihanah Post author

      ok kakzakie nanti saya emel pada kak ya

      Reply
  2. ema

    Dulu pakai pencuci sunlight ok..Tp sejak sunlight tukar botol..habis makan jari…dua minggu jari luka…sampai jumpa dok ambil suntikan…skrg basuh pinggan dah suruh anak yg buat…itupun nk kena paksa…brp RM pencuci serbaguna?

    Reply
    1. raihanah Post author

      Pencuci serbaguna basic H RM55, dish wash rm35. apa2 hal ema watsapp ya 0122195919

      Reply
    1. raihanah Post author

      mudah2an, tolong doakan customer saya tu sihat ya sis

      Reply
    1. raihanah Post author

      haa sis pelik2 sebab makanan kita pun macam2 juga skrg kan

      Reply
  3. Datin Tyka

    good sharing.
    susah beno nak baca psoriasis ni.
    baca dalam hati lepas.
    bila sebut tu, haaaa.. macam amma appa

    Reply
    1. raihanah Post author

      macam2 sebab makanan kita pun macam2

      Reply
    1. raihanah Post author

      itulah, saya ada customer kena ni, memang kesian dia. tapi dia sangat sabar untuk sembuh

      Reply
  4. Nor Azimah Ali

    Masya Allah, ngerinya…kesian mrk yg hidapinya, tp in shaa Allah adalah cara utk merawatnnya kan

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge